خانه » تیتر یک: تیتر اصولیِ ایران

تیتر یک: تیتر اصولیِ ایران

توسط تحریریه
اصول تیترنویسی-تیتر یک بعضی روزنامه ها

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز یکشنبه 3 تیر ۱۴۰۳ در فردارسانه نقد شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «توشه سیاستی دولت آتی» و روتیتر «21 صاحب‌نظر اقتصادی اولویت‌های رئیس جمهور جدید را تشریح کردند» نتوانسته است مفهوم گزارش را برای خواننده روشن کند. دنیای اقتصاد در تیتر می‌توانست به جای «سیاستی» کلمه‌ای استفاده کند که درک آن برای خواننده راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق بیفتد. سیاست به معنای کشورداری نیز است. یکی از جایگزین‌های سیاستی در تیتر دنیای اقتصاد می‌توانست «کشورداری» باشد.

تیتر روزنامه هفت صبح از نوع «خبری-تحلیلی» است. تیترِ «کسی فیلترینگ را گردن نمی‌گیرد!» با یک زیرتیتر «تشریحی» تکمیل شده است. زیرتیترِ «بحث استارتاپ‌ها در مناظره‌ها؛ از گوگل‌پلی تا روبیکا و سروش و دیجی کالا تا نشان» از نوع «تشریحی» است که شرح بیشتری در خصوص تیتر داده تا خواننده به بخش دیگری از ماجرا پی ببرد.

روزنامه آرمان امروز طبق معمول، تیتر نقل قولی را بدون نام گوینده و با اکتفا به عکس کار کرده است. تیتر «افکار عمومی قوه قضائیه را عدالت‌خانه بداند» با عکسی از رهبر انقلاب اسلامی کار شده است.

روزنامه آرمان ملی تیتر پرسشی کار کرده است. تیتر «هجمه‌های هدفمند با چه نیتی؟» با روتیتر و زیرتیتر مناسب تکمیل شده است. با وجود این، تیتر باید محل پاسخ دادن به خواننده به حساب آید نه پرسیدن از او.

تیتر روزنامه ایران ویژگی‌های یک تیترنویسی حرفه‌ای را داراست. تیتر «نامزدها از سخن دشمن‌پسند پرهیز کنند» نقل قولی از رهبر انقلاب اسلامی است که نام گوینده به درستی در روتیتر آورده شده و زیرتیتر نیز اطلاعات تکمیلی را درباره روتیتر داده است. قرار دادن تیتر در کنار عکس افقی نیز به درستی انجام شده است.

روزنامه همشهری یک تیتر استنباطی از سخنان دیروز رهبر انقلاب کار کرده است. «خط قرمز رقابت شاد کردن دشمن» یک تیتر دو سطری است که عبارت «شاد کردن دشمن» برای حساس کردن موضوع در نظر خواننده با رنگ زرد کار شده است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.