خانه » تیتر یک: نامزدهای نهایی تیترهای ادبی آوردند

تیتر یک: نامزدهای نهایی تیترهای ادبی آوردند

توسط تحریریه
اصول تیترنویسی

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز دوشنبه 21 خرداد ۱۴۰۳ از نظر اصول تیترنویسی در فردارسانه نقد شده است.

 روزنامه هفت صبح با «تکنیک کنایه» تیتر زده است. زبان کنایه و تلویح یک تکنیک ادبی در تیترنویسی است. این روزنامه با تیتر «رد شدگان» عکسی از چند نامزد صاحب نام را که برای انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت نشده‌اند کار کرده است. تیتر هفت صبح نوآوری بسیار خوبی است. تیتر هفت صبح با دو زیرتیتر تکمیل شده است.

روزنامه شرق با «تکنیک جناس» تیتر خود را انتخاب کرده است. تیتر عددیِ 1+5 در ظاهر با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان است اما در این تیتر معنای متفاوتی دارد و در معنای متفاوت به معنای یک نامزد اصلاح طلب در مقابل 5 نامزد اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری است.

روزنامه ایران یک تیتر خنثی کار کرده است: «نوید رقابت داغ انتخاباتی». پیام این تیتر به خواننده القای بی‌طرفی روزنامه دولت در انتخابات است.

تیتر روزنامه کیهان (این 6 نامزد با هم رقابت می‌کنند) یک تیتر مبهم است اما با عکس نامزدهای احراز صلاحیت‌شده این ابهام برطرف شده است. ایراد اصلی در روتیتر کیهان است که اندازه حروف آن با اندازه حروف تیتر یکسان است در حالی که باید کوچک‌تر باشد.

روزنامه سازندگی یک تیتر عامیانه را انتخاب کرده است. «مردی برای ایران» تیتر این روزنامه است که با یک زیرتیتر تبلیغاتی (مسعود پزشکیان می‌تواند همه را غافلگیر کند) تکمیل شده است.

تیتر روزنامه دنیای اقتصاد ایراد نحوی و دستوری دارد. تیترِ «مطالبه سدشکنی از تحریم» به این معناست که از تحریم انتظار داریم سدها را بشکند. با توجه به روتیتر که بیانگر نتایج نظرسنجی از مردم است، تیتر درست می‌توانست این باشد: «مطالبه برای شکستن سد تحریم».

روزنامه آرمانِ امروز تیتر یک خود را با هشتگ کار کرده است که مرسوم نیست. کار کردن سه عکس از مسعود پزشکیان نیز به عنوان عکس تیتر ضرورتی ندارد.

روزنامه همشهری با یک تیتر پرسشی (چه کسی راه رئیسی را می‌رود؟) تیتر خود را مبهم است. در روتیتر نیز اشاره‌ای به موضوع انتخابات نشده است و خواننده با نگاه به تصویر شش نامزد نهایی انتخابات می‌تواند منظور تیتر را که انتخاب رئیس جمهور آینده است حدس بزند. تیتر پرسشی در مطبوعات جایگاهی ندارد مگر در مواردی که برای مخاطب تحریک‌کننده باشد.

تیتر روزنامه فرهیختگان نیز یک تیتر پرسشی است (نتیجه قابل پیش بینی یا شوک انتخاباتی؟) اما برخلاف تیتر همشهری که نتیجه نهایی انتخابات برای آن مهم بود، در تیتر فرهیختگان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها مهم است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.