خانه » مظفری: هدف از انتشار دوباره آفتاب یزد ایجاد شور انتخاباتی است

مظفری: هدف از انتشار دوباره آفتاب یزد ایجاد شور انتخاباتی است

انتشار دوباره روزنامه آفتاب یزد زیر ذره‌بین «فردارسانه» رفت

توسط تحریریه

باران ستوده (فردارسانه) – از روزی که روزنامه آفتاب یزد «خودخواسته» از عرصه رسانه خداحافظی کرد، نزدیک نود روز گذشته است. بیست و هشت اسفندماه 1402 آخرین روزی بود که آفتاب یزد منتشر شد. همان زمان منصور مظفری مدیرمسئول روزنامه، علت این خداحافظی را پاسخگو نبودن مدیران دولتی و بی‌تاثیر بودن فعالیت رسانه‌ای دانست. با این حال درست دو روز بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری در 22 خردادماه، روزنامه آفتاب یزد در چهار صفحه بدون قیمت با اخبار سوخته‌ای که  روزنامه‌ها 21 خرداد ماه منتشر کرده بودند ، منتشر شد. تغییر رویکرد این روزنامه، به بهانه‌ای تبدیل شد تا «فردارسانه» این تغییر سیاست را در گفت‌وگو با منصور مظفری مورد بررسی قرار دهد. متن این مصاحبه در ادامه آمده که خواهید خواند:

نزدیک به سه ماه از زمانی می گذرد که آخرین شماره روزنامه آفتاب یزد در 28 اسفندماه 1402 بر روی دکه رفت و  موضع‌گیری منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه در صفحه نخست آن نقش بسته بود که نوشته بود «من به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود: از من نپرسید که آفتاب یزد تعطیل میشود یا نه؟؟؟؟»، اما در 22 خرداد 1403 ناگهان روزنامه آفتاب یزد در چهار صفحه به صورت رایگان برروی دکه رفت؟ دلیل این تغییر موضع مدیریت روزنامه برای انتشار روزنامه چه بود؟

اعتراض ما به نحوه عملکرد دولت، دلیل اصلی عدم انتشار روزنامه بود زیرا بخشی از دولت به رغم عملکرد ضعیف به هیچ وجه پاسخگو نبود. این در حالی بود که روزنامه ما از آقای رئیسی حمایت کرده بود و در سرمقاله روزنامه بارها به این نکته اشاره شده بود. روزنامه ما همواره اقای رئیسی را خدمتگزار ملت می‌دانست و بر آن تاکید داشت. اما متاسفانه بخشی از دولت عملکرد بسیار ضعیفی داشت. البته مشکل تنها عملکرد ضعیف بخشی از دولتمردان دولت آقای رئیسی نبود بلکه این مدیران به هیچ وجه پاسخگو نبودند.

شما درموضع‌گیری خود اعلام کردید که به دلیل غیرپاسخگویی مدیران دولتی و خروج رسانه از مرجعیت و ناامیدی مردم از تاثیرگذاری رسانه، انتشار روزنامه را متوقف کردید. آیا الان این شرایط تغییر کرده است؟ کدام نهادها در صدر این غیرپاسخگویی قرار داشتند؟

وزارت راه و ترابری و وزارت ارشاد در راس این سازمان‌ها قرار داشتند که خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانستند. به جای دلجویی، یکی از مدیران وزارت ارشاد اعلام کرد که چه بهتر که آفتاب یزد تعطیل شد و خرج دولت کمتر شد. من همان زمان به ایشان جواب دادم که رسانه‌های مستقل در بخش خصوصی، هزینه‌ای برای دولت ندارند. اما این شما هستید که دست در جیب رسانه‌های بخش خصوصی کردید. بدتر اینکه رسانه‌های دولتی و مجیزگوی را پرورش می‌دهید.

شما اشاره کردید که به دلیل عدم پاسخگویی بخش دولتی تصمیم به توقف انتشار روزنامه گرفتید،آیا برای پیگیری کوتاهی صورت گرفته و تحت فشار قرار دادن این مسئولان، با سایر سازمان‌ها رایزنی کردید تا بلکه به این ترتیب بتوانید پاسخی دریافت کنید؟

اتفاقا من در جلسه‌ای با آقای اژه‌ای ریاست قوه قضاییه به این نکته اشاره کردم که روزنامه آفتاب یزد تعطیل شده است. حتی دو نمونه گزارش را به ایشان نشان دادم و گفتم که اگر به دو گزارش نهضت ملی مسکن و آلودگی‌های محیط زیستی وزارت صمت رسیدگی کنید، روزنامه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی‌شود.  تاکید ما این بود که در صورت پیگیری مطالبات ما و پاسخگویی مسئولان، روزنامه آفتاب یزد همچنان در عرصه باقی خواهد ماند. البته به دلیل اینکه  نتیجه‌ای حاصل نشد، روزنامه به انتشار خود پایان داد. حرف ما این بود که روزنامه در صورت اشتباه و تخلف با وجود اینکه سوء نیتی وجود نداشته است باید مجازات شود، اما اگر گزارش ما درست است وظیفه دارید که مدیر متخلف را مجازات کرده و با او برخورد کنید. متاسفانه چنین سیاستی از سوی دولت مشاهده نشد. اما در حال حاضر قرار است که دولت جدیدی تشکیل شود. مهم‌تر اینکه نامزدهای اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شدند و به رقابت می‌پردازند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که  آفتاب یزد به صورت گاه‌شمار منتشر شود.

پس مهمترین هدف شما بهبود فضای انتخاباتی در این مقطع زمانی است و احتمالا روزنامه به صورت مقطعی منتشر می‌شود؟

بله، هدف ایجاد شور انتخاباتی است تا ترکیب دولت آینده مشخص شود. امید ما این است که دولت بعدی حامی رسانه بوده و پاسخگو باشد.

الان انتشار روزنامه به صورت گاه‌شمار است؟

بله اما احتمالا در چند روز آینده به صورت روزانه و مرتب منتشر خواهد شد.

روزنامه آفتاب یزد قیمت نداشت و در چهارصفحه منتشر شده بود دلیل این کار چه بود؟

تصمیم ما این بود که روزنامه به صورت رایگان عرضه شود چون این کار بسیار بهتر است. این جمع‌بندی مدیریت روزنامه بود. دلیل کم بودن تعداد صفحات به این دلیل بود که این شماره به صورت رایگان عرضه شد.

اما اخبار سوخته مربوط به دو روز پیش در مورد تایید صلاحیت‌ها منتشر شده بود که  امروز موضوعیت نداشت؟

هدف ما رویکرد انتخاباتی و عدم جانبداری از نامزدها بود به همین دلیل در صفحه نخست خبر تایید صلاحیت‌ها منتشر شد. روزنامه ما تعهدی به حمایت از نامزدها ندارد به عبارتی ما چشم و گوش بسته از اصلاح‌طلبان حمایت نخواهیم کرد به دلیل اینکه آفتاب یزد، روزنامه مستقل و مردمی است خود را متعهد می‌داند که مواضع نامزدها را بیشتر بررسی کند. هدف ما حمایت از نامزدهایی با رویکرد مردمی است که خود را موظف بداند که به رسانه اهمیت دهد و پاسخگو باشد. همچنان که ما بعد از دولت آقای خاتمی با دولتی مواجه شدیم که اسم اصلاح‌طلبان را یدک می‌کشید اما به هیچ وجه پاسخگو نبود. دولت آقای روحانی انحراف بسیار زیادی در این زمینه داشت.

روزنامه چند روز منتشر نشد؟

روزنامه آفتاب یزد از ابتدای سال جدید اصلا منتشر نشد. آخرین شماره اسفند 1402 بود.

این روزنامه اولین بار در سال 79 منتشر شد و بعد از گذشت بیش از بیست و سه سال انتشارش متوقف شد؟

روزنامه آفتاب یزد ابتدا به صورت محلی در یزد و بعد از 179 شماره در 19 شهریور 79 به صورت سراسری منتشر شد.

آیا با نامزدها رایزنی داشتید؟

خیر. هیچ رایزنی صورت نگرفته است. روزنامه در حال بررسی شرایط است.

آیا کادر روزنامه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا اینکه بعد از توقف انتشار تعدیل شدند؟

نه کادر روزنامه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. امید است که به زودی فعالیت روزنامه از سر گرفته شود. یک هفته‌نامه آفتاب حقوقی منتشر می‌شود که کادر روزنامه آنجا مشغول هستند.

الان بعد از این شماره رایگان، روزنامه قیمت می‌خورد؟

بله. قیمت روزنامه ده هزار یا پانزده هزار تومان تعیین خواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.