خانه » دکتر عقیلی با وسعت ادبیاتش برای واژگان تخصصی معادل می‌­ساخت

دکتر عقیلی با وسعت ادبیاتش برای واژگان تخصصی معادل می‌­ساخت

رفتار اخلاقی ایشان کاملاً حرفه‌­ای بود

توسط تحریریه
خاطرات دکتر سلطانی فر از دکتر عقیلی

فرشاد شیرزادی (فردارسانه) – «دکتر سید وحید عقیلی»، جزو بنیانگذاران علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. دکتر محمد سلطانی­‌فر، استاد علوم ارتباطات و معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید که سابقه همکاری با مرحوم عقیلی را دارد و به قول خودش خاطرات تلخ و شیرینی از آن زنده­‌یاد در ذهن و زبانش حی و زنده است که هیچ‌­گاه از خاطرش نمی­‌رود، به فردارسانه می­‌گوید: «دکتر عقیلی برای واژگان تخصصی بیگانه، با توجه به دایره واژگان و سیر مطالعاتی ادبیاتش، حتی‌الامکان معادل فارسی می‌­ساخت و این یکی از برجسته‌­ترین ویژگی­‌های ایشان بود.»

دکتر عقیلی سه روز پیش دارفانی را وداع گفت. به همین سبب با دکتر محمد سلطانی­‌فر که از دوران تحصیل با ایشان دوست بود و انس و الفتی قدیمی با هم داشتند و در یک دانشگاه تدریس می­‌کردند، گپ کوتاهی درباره ویژگی‌­های علمی دکتر عقیلی زدیم که در پی می­‌خوانید.

زنده‌­یاد دکتر سید وحید عقیلی چه تأثیری در پیشبرد علوم ارتباطات در دانشگاه آزاد داشت؟

دکتر وحید عقیلی جزو نخستین کسانی بودند که حوزه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد را با نخستین دوره­‌اش شکل دادند. بدیهی است، کسانی که این فضا را دنبال می­‌کنند، پایه‌ای حرکت می­‌کنند و این پایه را مبنا قرار می‌­دهند. همین عامل می‌­تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که دکتر عقیلی جزو پایه­‌ریزان اصلی این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی بود.

چه خاطره­ای از همکاری با دکتر عقیلی داشته و دارید؟

من از جمله کسانی بودم که سال­های سال با ایشان در ارتباط مستمر و مستقیم بودم. شاید بیش از سی و چند سال.

یعنی از دوره تحصیل این ارتباط شکل گرفت؟

بله. هم از دوره تحصیل و هم در حیطه کاری و همکاری دانشگاهی. این دوستی ما از دوره تحصیل ادامه یافت. این همکاری فضایی را ایجاد می­کرد که ما بتوانیم، به طور دائم هم به لحاظ خانوادگی، هم شغلی و هم درسی با هم در ارتباط باشیم.

می­‌توانید به خاطرات برجسته‌­تان با مرحوم عقیلی اشاره کنید؟

من خاطرات متعددی با ایشان دارم. خاطراتی کوچک و بزرگ و تلخ و شیرین. اما به هر حال این خاطرات از آن جنس و از آن گونه خاطراتی نیست که به سادگی از ذهن من بیرون برود.

به لحاظ شخصیتی نظرتان درباره ایشان چیست و در موارد علمی با هم چگونه و با چه کیفیتی ارتباط داشتید؟

خاطرات من با ایشان حتی شامل مواردی می­‌شد که می‌­توانست به لحاظ علمی چالش برانگیز باشد. ایشان از لحاظ شخصیتی، صبر، تحمل و گشاده‌­رویی‌ داشتند که باعث می‌­شد انس و الفت بین دوستان نزدیکش شکل بگیرد. رفتار اخلاقی ایشان هم کاملاً حرفه‌­ای بود.

از نظر و نگاه شما، دکتر عقیلی به لحاظ علمی از چه پایه و مایه‌‌­ای برخوردار بودند؟

به لحاظ علمی مواردی را که دنبال می­‌کردند، همواره جزو نوآوران فضای علمی به شمار می‌­رفتند.

ادبیات ایشان در حین تدریس چگونه بود؟

استفاده از ادبیات جدید یکی دیگر از ویژگی‌­های دکتر عقیلی محسوب می­‌شد و می­‌شود. ایشان ترمینولوژی (اصطلاحات علمی و فنی) را با حساسیت وارد زبان می‌­کردند و همواره سعی داشتند برای این دست از واژگان معادل فارسی به کار ببرند و از این حیث از ادبیات و دایره واژگانی غنی برخوردار بودند. پس می‌­توان نتیجه گرفت که ایشان مطالعات لحظه‌­ای علوم ارتباطات و حرفه­‌شان را داشتند و ادبیات را هم دنبال می‌­کردند و همواره با همین نگاه و روحیه کارش را به شکل حرفه‌­ای پی می­‌گرفت.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.