خانه » تیتر یک: نقص در ابتکار، استعاره و کنایه در آرمان ملی

تیتر یک: نقص در ابتکار، استعاره و کنایه در آرمان ملی

توسط تحریریه

فردارسانه تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز پنجشنبه ۲4 خرداد ۱۴۰۳ از نظر اصول تیترنویسی در فردارسانه نقد شده است.

تیتر روزنامه ابتکار بدون فعل و ناقص نوشته شده است. تیترِ «ایران سهیم در تعیین مسیر آینده جهان» سخن سرپرست وزارت خارجه است که نام او در روتیتر آمده است، بنابراین تیتر، نقل قولی است. تیتر نقل قولی نیاز به فعل دارد.

تیتر روزنامه شرق با استعاره کار شده است. در تیتر «سبد داغ پزشکیان» که یک تیتر تحلیلی است، «سبد داغ» استعاره از «سبد انتخابات» است.

تیتر روزنامه آرمان امروز یک تیتر سوالی است. تیتر «چرا پزشکیان آمد؟» بدون روتیتر، بدون زیرتیتر، بدون سوتیتر و با یک عکس پرتره از مسعود پزشکیان کار شده است. آرمان امروز، دیروز نیز با همین شیوه تیتر یک خود را کار کرده بود؛ با این تفاوت که تیتر دیروز آن استنباطی بود. بستن صفحه اول روزنامه با عکس یک شخصیت در دو شماره پیاپی مرسوم نیست.

تیتر روزنامه آرمان ملی را باید ترکیبی از استعاره و کنایه دانست. تیتر «اصلاح طلب عملگرا» با روتیترِ «بررسی اظهارات انتخاباتی مسعود پزشکیان» کامل شده است. کلمه عملگرا در تیتر، استعاره‌ای از اصولگرا و کنایه به این جزیان سیاسی است.

روزنامه اعتماد اصول تیترنویسی را با ساده‌نویسی و پرهیز از ابهام رعایت کرده است. تیتر «پزشکیان به نفش زنان باور دارد» یک تیتر تحلیلی به حساب می‌آید که عنصر خبری «چگونه» را در خود دارد. این تیتر با یک سوتیتر تکمیل شده است.

تیتر روزنامه ایران با تکنیک خطابی و دستوری نوشته شده است. تیتر «مسئولیت‌پذیر باشید» در کنار خود هشتگِ #مثل_رئیسی را دارد. استفاده از نماد هشتگ در تیتر مرسوم نیست.

تیتر روزنامه کیهان پرسشی است. تیتر پرسشی باید برای موارد خیلی خاص باشد. تیترِ «نامزدها چگونه می‌خواهند پیشرفت‌های رئیسی را ادامه دهند؟» حاوی نکته عجیب و تازه‌ای نیست که روزنامه خواسته است با طرح سوال، خواننده را برای خواندن گزارش تحریک کند. تیتر می‌توانست بدون علامت سوال به صورت «نامزدها پیشرفت‌های رئیسی را ادامه دهند» تنظیم شود.

تیتر روزنامه هفت صبح با زبان کنایه نوشته شده است. تیترِ «آقایان به شدن مشغول کارند» طعنه و کنایه‌ای به افراد مشهوری است که در ستاد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.