خانه » تیتر یک: روز تیترهای کوتاه

تیتر یک: روز تیترهای کوتاه

توسط تحریریه
تیتر یک: روز تیترهای کوتاه

فردارسانه تیتر یکِ برخی از روزنامه‌های چاپِ روز پنجشنبه ۳1 خرداد ۱۴۰۳ در فردارسانه نقد شده است.

روزنامه کیهان یک تیتر کوتاه دو کلمه‌ای کار کرده است. تیترِ «فراموش نمی‌کنیم» دارای یک روتیتر است. تیترهای یک یا دو کلمه‌ای که برای گزارش‌های خبری کاربرد زیادی دارند پیام متن را با عکس یا اینفوگرافی به مخاطب منتقل می‌کنند. کیهان نیز پنج عکس کوچک برای تکمیل این تیتر کار کرده است.

روزنامه جام جم نیز تیتری دو کلمه‌ای دارد. تیتر «آدرس غلط» برای انتقال پیام، به جای عکس از نمودار استفاده کرده است.

روزنامه آگاه تیتری یک کلمه‌ای کار کرده است. تیتر «اخلاق» با یک سوتیتر و عکس حادثه میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، تکمیل شده است.

روزنامه اعتماد اصول تیترنویسی را در «روتیتر»، «تیتر» و «زیرتیتر» کاملا رعایت کرده است. تیتر اعتماد (به پزشکیان رای دهید) با یک روتیتر نقلیِ بدون فعل (مهدی کروبی در پیامی به مردم:) و یک زیرتیترِ با فعل (او می‌تواند احیاگر جمهوریت در ایران باشد) تکمیل شده است. تیترِ یک اعتماد بدون عکس نقل‌قول‌کننده کار شده است، در عوض عکسِ یک اعتماد به میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان در شبکه دو که منجر به درگیری شد، اختصاص یافته است.

تیتر روزنامه دنیای اقتصاد یک تیتر «هم‌آوا» است. «پاداش پارک پول» تیتر امروز این روزنامه است که حرف اول کلمات تیتر (حرف پ) در هر سه کلمه یکسان است. استفاده از تیتر هم‌آوا یک تکنیک مشهور در تیترزنی است.

روزنامه سازندگی تیتر خود را به سبک «تحلیلی» تنظیم کرده است. «جبهه‌ی برجام ستیزان» یک تیتر تحلیلی هشداردهنده به حساب می‌آید که با یک سوتیتر طولانی تکمیل شده است. دلیل «ی» جانشین از کسره در کلمه «جبهه» این است که اندازه تیتر بزرگ است و در دو سطر نوشته شده است و برای آنکه خواننده تیتر را راحت بخواند، از «ی» جانشین از کسره استفاده شده است.

روزنامه همشهری از تکنیک «واژه‌گزینی منفی» در تیتر خود استفاده کرده است. تیتر «بی‌فرهنگی در میزگرد فرهنگی» با روتیتر و زیرتیتر به روشنی یک حادثه تلخ را بیان کرده است.

تیتر روزنامه ابتکار با «تکنیک استعاره» کار شده است. «برگ برنده ظریفِ پزشکیان» تیتر این روزنامه است که کلمه «ظریف» در آن استعاره از محمد جواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.