خانه » تیتر یک: روز تیترهای نقل قول

تیتر یک: روز تیترهای نقل قول

توسط تحریریه
اصول تیترنویسی

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز چهارشنبه 23 خرداد ۱۴۰۳ از نظر اصول تیترنویسی در فردارسانه نقد شده است.

تیتر روزنامه سازندگی یک تیتر هم‌آوا است. تیترِ «دوم خرداد دوم؟» علاوه بر اینکه یک تیتر تحلیلی به حساب می‌آید، قصد دارد کلمه اول و کلمه آخر آن هم‌آوا و یک شکل‌ باشند.

تیتر روزنامه آرمان ملی یک تیتر خبری از نوع نقلی با رویکرد تاکید است. تیتر «خاتمی رای می‌دهد؛ تمام» با یک روتیتر (رئیس دولت اصلاحات برخلاف اسفند عمل می‌کند) و یک سوتیتر (عضو جبهه اصلاحات: امیدوار هستیم که خاتمی نه‌تنها رای بدهد بلکه از پزشکیان حمایت کند) تکمیل شده است. در تیترهای خبری نقل قولی نام یا سِمَت نقل‌قول‎‌کننده ذکر می‌شود. در این تیتر سمت نقل‌کننده در سوتیتر آمده است.

تیتر روزنامه ایران نیز نقل قول است. تیتر «شهید رئیسی صنعت فضایی را احیا کرد» با یک روتیتر که سِمت نقل‌قول‎‌کننده را آورده تکمیل شده است.

تیتر روزنامه اعتماد نیز نقل‌قولی به حساب می‌آید. تیتر «پزشکیان یک فرصت است» نقل قول مشترکی از میان نظرات چهار استاد دانشگاه است که روزنامه با آنان درباره این نامزد انتخابات گفت‌وگو کرده است.

تیتر روزنامه کیهان به صورت سوالی نوشته شده است. تیتر «نامزدها از برنامه‌های خود چه گفتند؟» با قصد تحریک کردن خواننده برای خواندن گزارش نوشته شده است در حالی که تیتر سوالی در روزنامه‎نگاری متداول نیست و برای هر گزارشی ضرورت ندارد.

روزنامه آرمان امروز یک تیتر استنباطی کار کرده است. تیتر «زندگی شایسته برای ایرانیان» بدون فعل، بدون روتیتر، بدون زیرتیتر و بدون سوتیتر در صفحه اول این روزنامه کار شده است. عکس مسعود پزشکیان در زیر این تیتر نمی‌تواند بیانگر نقل قولی از او باشد زیرا در مشروح خبر این تیتر که حاوی گفته‌های آقای پزشکیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری است، کلمه شایسته دیده نمی‌شود.

تیتر روزنامه جوان، تحلیلی است. تیترِ «رئیس جمهور نهم سوار اسب زین‌کرده می‌شود» دارای عناصر خبری چگونه و چرا است و اقناع مخاطب را دنبال می‌کند.

روزنامه فرهیختگان یک تیتر تحلیلیِ شخصیت‌محور است. تیترِ «بازی بدون توپ رضایی» روی شخصیت محسن رضایی مانور می‌دهد و سوتیتر با توضیح کامل توانسته است مفهوم تیتر را روشن کند.

تیتر و عکس روزنامه ابرار ارتباطی با یکدیگر ندارند. تیتر «جامعه از نزاع‌های سیاسی خسته است» یکی تیتر تحلیلی است که به جامعه ایران و درگیری‌های سیاسی داخل کشور اشاره دارد در حالی که با یک عکس از درگیری دیپلمات‌های خارجی کار شده است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.