خانه » تیتر یک: تیتر استاندارد همشهری، روتیتر اشتباه کیهان

تیتر یک: تیتر استاندارد همشهری، روتیتر اشتباه کیهان

توسط تحریریه

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز سه‌شنبه 22 خرداد ۱۴۰۳ از نظر اصول تیترنویسی در فردارسانه نقد شده است.

تیتر روزنامه شرق گرچه تبلیغی است اما با استعاره نوشته شده است. در تیترِ «مردی شبیه هیچ‌کس»، مرد استعاره از «مسعود پزشکیان» است که عکس او نیز کنار تیتر کار شده است.

تیتر روزنامه سازندگی با آرایه ادبی مَجاز نوشته شده است. در تیترِ «حمایت ظریف از پزشکیان» ظریف به معنای خوب است اما در حقیقت منظور تیتر محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه است.

روزنامه آرمان ملی نیز با تیتر «نسخه پزشکیان برای آرای خاکستری» از مَجاز استفاده کرده است. در این تیتر، نسخه به معنای واقعی خودش یعنی نسخه درمان نیست بلکه به معنای برنامه‌های آقای پزشکیان برای کشور است.

روزنامه آفتاب یزد که پس از مدت‌ها دوباره امروز منتشر شده است، از تشبیه در تیتر خود استفاده کرد. تیتر روزنامه «آغاز ماراتن پایانی» است که انتخابات ریاست جمهوری را به مارتن تشبیه کرده است.

تیتر روزنامه اعتماد (چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم) یک تیتر پرسشی است که بدون علامت پرسش (؟) کار شده است و البته ضرورت نداشت که تیتر پرسشی باشد زیرا سوژه چندان عجیب و تازه نیست که باعث تحریک خواننده شود.

 روتیتری که روزنامه ایران برای تیتر خود کار کرده است دارای فعل و طولانی است. این روتیتر می‌توانست برای زیرتیتر یا سوتیتر کار شود. تیترِ «تحقق وعده یک میلیون شغل در سال» بهتر بود با فعل کار شود.

تیتر روزنامه کیهان طوری تنظیم شده است که اگر روتیتر را از آن بردارید، تیتر مبهم می‌شود. تیتر کیهان این است: «موفقیت‌ها و دستاوردهای شهید رئیسی که باید ادامه پیدا کند» و روتیتر: «کیهان بررسی می‌کند: این قسمت؛ صنعت نفت». این روتیتر نیاز به اصلاح دارد.

تیتر روزنامه همشهری (تهران تاکسی برقی دارد) یک تیتر درست و استاندارد است که اگر روتیتر هم از آن برداشته شود برای خواننده قابل فهم است.

اشکال تیتر روزنامه جام جم (راهبرد قطعی مشارکت حداکثری) این است که چون تیتر دو تکه است خواننده در نگاه اول تصور می‌کند عبارتِ «راهبرد قطعی» که در تکه بالا قرار دارد روتیتر است اما این طور نیست و این عبارت جزئی از تیتر است. بهتر بود کلمه قطعی با کسره نوشته می‌شد و یا کلمه «برای» به تیتر افزوده می‌شد (راهبرد قطعی برای مشارکت حداکثری).

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.