خانه » تیتر یک: تناقض پیام و رنگ در سازندگی

تیتر یک: تناقض پیام و رنگ در سازندگی

توسط تحریریه
اصول تیترنویسی - تیتر یک روزنامه ها در 2 تیر

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز شنبه 2 تیر ۱۴۰۳ در فردارسانه نقد شده است.

روزنامه اعتماد با تیتر «مهم است چه کسی رئیس جمهور باشد» و یک سوتیتر که نقل‌قول‌کننده را معرفی کرده است، یک «تیتر خطابی» را نسبت به خواننده کار کرده است.

روزنامه کیهان نیز یک تیتر خطابی نوشته است. تیتر «به عقب برنمی‌گردیم» با روتیتر «رئیسی الگو است» تکمیل شده است. کیهان برخلاف چند شماره اخیر، اندازه روتیتر را کوچک‌تر از تیتر کار کرده و اصول تیترنویسی را رعایت کرده است.

تیتر و عکس روزنامه سازندگی با پس‌زمینه مشکی کار شده است در حالی که روزنامه قصد دفاع از مسعود پزشکیان را دارد. با توجه به رویکرد سیاسی روزنامه، تیترِ امتداد خاتمی یک پیام مثبت برای روزنامه به حساب می‌آید اما استفاده از رنگ تیره یک ضدتبلیغ برای سوژه روزنامه محسوب می‌شود.

روزنامه همشهری تیتر و زیرتیتر را پرسشی تنظیم کرده است. تیتر «دولت دوم رئیسی یا دولت سوم روحانی؟» با زیرتیتر «سومین مناظره نامزدها برگزار شد؛ کدام راه حل؟» برای یک گزارش خبری تنظیم شده است. زیرتیتر ابهامات زیادی دارد. به علاوه، تیتر طوری نوشته شده است که پیام را درست به خواننده منتقل نمیکند. این تیتر به یک روتیتر نیاز دارد.

روزنامه جام جم با تیتر «فرهنگ نامزدها» و استفاده از رنگ زرد برای «فرهنگ» قصد داشته که خواننده را خواندن مطلب با تمرکز بر موضوع فرهنگ تحریک کند.

تیتر روزنامه شرق از نوع تحلیلیِ هشداری است. تیتر «وعده‌های نشدنی» با روتیتر طولانی تکمیل شده است و اشاره به قول‌های نامزدهای ریاست جمهوری دارد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.