خانه » تیتر یک: اهمیت عکس در تیتر اعتماد

تیتر یک: اهمیت عکس در تیتر اعتماد

توسط تحریریه

فردارسانه  تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز شنبه 26 خرداد ۱۴۰۳ در فردارسانه نقد شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد طبق معمول تیتر یک خود را بدون عکس کار کرده است. تیترِ «منوی مسکن 5 نامزد» یک تیتر استنباطی است. از طرف دیگر منو کلمه‌ای خارجی به معنای فهرست است. بهتر بود به جای کلمه خارجی، از کلمه‌ای فارسی در تیتر استفاده می‌شد. به علاوه، منو فهرستی است که فروشنده در اختیار مشتری قرار می‎دهد تا محصول یا کالای درخواستی خود را از بین چند کالا انتخاب کند. نامزدهای انتخابات قرار نیست منوی خود را مقابل مردم بگیرند تا مردم یکی را انتخاب کنند. در اینجا نامزدها برنامه‌های خود را در حوزه مسکن به مردم ارائه می‌دهند. «برنامه» انتخاب بهتری به جای «منو» در این تیتر است.

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود تیتر را بدون عکس کار کرده است. تیتر «ایران یک دولت ملی می‌خواهد»، یک تیتر نقل قولی است که از بیانیه حزب کارگزاران سازندگی نقل شده است. روزنامه برای نشان دادن اهمیت موضوع، اندازه تیتر را بزرگ و در سه سطر انتخاب کرده است و به همین دلیل برای عکس جایی ندارد. نیم‌تای بالای روزنامه به تیتر و نیم‌تای پایین آن به متن مربوط به تیتر اختصاص داده شده است.

روزنامه آرمان امروز چون روزهای گذشته، تیتر خود را به مسعود پزشکیان اختصاص داده و عکس تیتر را با چهار عکس از او کار کرده است. تیترِ «موج پزشکیان» را باید در دسته تیترهای استنباطی قرار داد. تیتر روی عکس‌ها قرار داد که نشان دهنده اهمیت موضوع تیتر از نظر روزنامه است.

روزنامه اعتماد تیتر یک خود را زیر عکس کار کرده است. عکسی از سید محمد خاتمی و مسعود پزشکیان در بالا و تیترِ «موج فراگیر حمایت از پزشکیان» در زیر عکس کار شده است. این نوع صفحه‌آرایی بیانگر آن است که عکس حرفی پشت خود دارد که به تنهایی می‌تواند پیام خبر یا گزارش را به خواننده منتقل کند.

روزنامه ایران تیتر خود را با هشتگ کار کرده است. #یادگار_ابراهیم، هشتگی برای تجلیل خدمات رئیس جمهور فقید سید ابراهیم رئیسی است. تیتر به صورت #یادگار_ابراهیم برای خراسان رضوی نوشته شده است. تیتر می‌توانست بدون هشتگ کار شود زیرا عبارت یادگار ابراهیم، می‎تواند هشتگ آن را به ذهن خوانندگانی که آن را در فضای مجازی دیده‌اند متبادر کند. به علاوه، جمله‌ای که در بالای این تیتر آورده شده است برای روتیتر مناسب نیست و سوتیتر است.

روزنامه کیهان می‌توانست با رعایت یکی از اصول تیترنویسی در مطبوعات یعنی استفاده از روتیتر با اندازه‌ای کوچکتر از تیتر، هم تمایزی میان روتیتر و تیتر قائل شود و هم از نوشتن تیتری چنین طولانی پرهیز کند. تیتر«نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند اداره دولت را نمی‌توان به مشاوران سپرد» در دو سطر نوشته شده است. اگر جمله بالایی (نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند) را روتیتر به حساب آوریم، اندازه آن از جمله پایینی (اداره دولت را نمی‌توان به مشاوران سپرد) که تیتر است باید کوچک‌تر باشد. از طرف دیگر، شاید عده‌ای گمان کنند که تیتر کیهان، یک «دوتیتره» است؛ اما این طور نیست. در دوتیتره‌ها، یک تیتر باید بدون فعل و تیتر دیگر با فعل نوشته شود. در دوتیتره‌ها، گذاشتن نقطه ویرگول در تیتر بالایی نیز تجربه شده است.

روزنامه همشهری با وجود اینکه اندازه روتیتر را کوچکتر از تیتر کار نکرده است اما روتیتر و تیتر با دو رنگ متفاوت کار شده‌اند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. اشکال تیتر همشهری این است که اگر روتیتر را بردارید، تیتر قابل فهم نیست. در تیترنویسی، تیتر باید طوری انتخاب شود که اگر روتیتر را حذف کنیم، تیتر معنا و مفهوم خود را از دست ندهد. اگر روتیترِ «نامزدها مراقب باشید» را از بالای تیترِ «با هواداران‌تان قضاوت می‌شوید» بردارید، درک کردن معنای تیتر برای خواننده سخت می‌شود.

روزنامه جام جم تیتر خود را به صورت «اسرائیل؛ مقهور نبرد راهبردها» نوشته است. استفاده از ویرگول نقطه در این تیتر درست نیست. اگر تیتر فعل داشت، آوردن ویرگول نقطه درست بود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.