خانه » تیتر یک: اشتباه آرمان امروز در تیترنویسی ادامه دارد

تیتر یک: اشتباه آرمان امروز در تیترنویسی ادامه دارد

توسط تحریریه
اصول تیتر نویسی

فردارسانه – تیتر یک برخی از روزنامه‌های چاپِ روز یکشنبه 27 خرداد ۱۴۰۳ از نظر اصول تیترنویسی در فردارسانه نقد شده است.

روزنامه آرمان امروز، شیوه تیترنویسی خود را که اشتباه است، تغییر نداده است. این روزنامه تیتر خود را ‏به جمله «تلاش کنید مشارکت افزایش یابد» از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان مدال‌آور در المپیادهای علمی اختصاص داده ‏است. این تیتر، نقل قول است اما نام یا سِمت نقل‌قول‌کننده در تیتر درج نشده است و روزنامه تنها به عکسی ‏از رهبر انقلاب در پایین تیتر بسنده کرده است. ظاهرا روزنامه برای بستن تیتر یک با کمبود فضا مواجه بود. ‏اگر کادرهای سمت راستِ تیتر یک، با عرض کمتر بسته می‌شدند، فضای تیتر یک بیشتر می‌شد و جا برای ‏درج نام وجود داشت.‏

روزنامه کیهان به درستی اندازه روتیتر را از تیتر کوچک‌تر کار کرده است اما تیترِ «نزدیکی به ملاک‌های انقلاب و توانایی انجام کار» طوری انتخاب شده است که اگر روتیترِ «2 معیار رهبر انقلاب برای انتخاب رئیس جمهور» را از روی آن برداریم تیتر بی‌مفهوم خواهد بود. یکی از شروط در نوشتن تیتر درست این است که معنا و مفهوم آن وابسته به روتیتر نباشد.

تیتر روزنامه همشهری نَقلی (نقل قول) است. نام نقل‌قول‌کننده در روتیتر آورده شده است. تیتر «همه بیایند برای انتخاب خوب» با روتیترِ «رهبر انقلاب: افزایش مشارکت در انتخابات، اولویت اول است» تکمیل شده است. به دلیل اینکه نقل‌قول‌کننده دارای ارزش خبری شهرت است، بهتر بود که عبارت «رهبر انقلاب» در تیتر نوشته می‌شد. به نظر می‌رسد که روزنامه برای کوتاه کردن تیتر، عبارت «رهبر انقلاب» را در روتیتر استفاده کرده است. تیتر هم‌چنین با یک زیرتیتر (شاخص انتخاب رئیس جمهور، توانایی کار در جهت معیارهای انقلاب است) تکمیل شده است.

روزنامه شرق عکس را بالای تیتر یک کار کرده است و تیتر «تاکید علما بر حفظ شان ملت» را پایین دو عکس از دیدار مسعود پزشکیان و علما قرار داده است. این سبک از صفحه‌آرایی بر قدرت عکس تاکید می‌کند.

روزنامه هفت صبح با تیترِ «یک تجارت 54 میلیارد دلاری» و زیر تیترِ «نگاهی به آمارهای جذاب گزارش تجارت الکترونیک ایران درباره مشاغل اینستاگرامی» اصول تیترنویسی را تا حد زیادی رعایت کرده است اما تنها نکته در تیتر به کار بردن کلمه «یک» در ابتدای تیتر است که لزومی ندارد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

فردارسانه، رسانه‌ای آزاد تحت قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است که برای پیشرفت دانش رسانه، روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی در بین فعالان رسانه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه فعالیت می‌کند.

پیوندها

مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات

طراحی و توسعه توسط کانون تبلیغاتی نورا

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به فردارسانه است.استفاده از مطالب پایگاه با درج نام فردارسانه مجاز است.